Inteligență emoțională sau evlavie, Lidija Usurel

Prefață…………………………………………………………………………….. xiii

Introducere………………………………………………………………………….1

Întrebări de cercetare, presupoziții, teză, obiective………………………..3

Considerente metodologice…………………………………………………………7

Capitolul 1: Inteligența spirituală…………………………………………..11

1.1. Origini și elemente definitorii ……………………………………………. 11

1.1.1. Religie, spiritualitate, știință ……………………………………….. 11

1.1.2. Bazele conceptuale și premergători ai

inteligenței spirituale …………………………………………………………… 16

1.1.2.1. Stadiile dezvoltării credinței ( James W. Fowler)….. 16

1.1.2.2. Inteligența spirituală (Danah Zohar) …………………. 18

1.1.2.3. Inteligența existențială (Howard E. Gardner) ……. 20

1.1.2.4. Conceptul inteligenței spirituale al lui

Robert W. Emmons ………………………………………………………. 21

1.1.2.5. Un alt fel de inteligență?

Critici aduse conceptului lui Emmons ……………………………. 27

1.1.2.6. Alți teoreticieni ai inteligenței spirituale ……………… 32

1.2. Domenii de aplicare a inteligenței spirituale ………………………. 41

1.3. Bazele neurologice ale experiențelor spirituale……………………. 42

1.4. Concluzii și sugestii…………………………………………………………… 44

Capitolul 2: Inteligența spirituală și creștinismul într-o societate

secularizată și spiritual sincretistă………………………………………….47

2.1. Spiritualitatea mileniului trei…………………………………………….. 47

2.2. Renașterea spiritualității……………………………………………………. 48

2.2.1. Secularizarea și apusul postmodernismului…………………. 48

2.2.2. Diluarea creștinismului și redefinirea spiritualității……… 50

2.2.3. Obscuritatea răsăritului metamodern…………………………. 54

2.2.4. Caracteristici ale spiritualității metamoderne ……………… 59

Capitolul 3: Spiritualitate creștină – întoarcerea la origini…………65

3.1. Unicitatea, particularitatea și complexitatea

spiritualității creștine……………………………………………………………….. 65

3.1.1. Religie creștină sau spiritualitate creștină?…………………… 65

3.1.2. Spiritualitatea creștină ca și concept –

etimologia și semantica termenilor ………………………………………. 68

3.2. Indicatorii identitari fundamentali ai spiritualității creștine… 72

3.2.1. Experiența relațional-transformatoare cu

Dumnezeul Bibliei ………………………………………………………………. 73

3.2.2. Experiența perceptivă și participativă ………………………….. 75

3.2.3.Viața virtuoasă de abnegație (ascetică) ………………………… 78

3.2.4.Viața virtuoasă contemplativă – misticismul rațiunii

și misticismul iubirii…………………………………………………………….. 82

3.2.5. Favoarea divină prin har și credință vs. aroganța

raționalismului și tranzacționismul faptelor………………………….. 87

3.2.6. Pocăința, sfințirea, carismele, misiunea ……………………….. 91

3.2.7. Afectivitatea pneumatic-apocaliptică ………………………….. 93

3.2.8. Sacramente, discipline, practici …………………………………… 96

3.2.9. Concluzii……………………………………………………………………. 99

3.3. Definiții ale spiritualității creștine ……………………………………. 104

3.4. Elemente doctrinare specifice spiritualității

creștine biblice ………………………………………………………………………. 108

3.4.1. Inițiativă divină revelatoare de Sine……………………………. 108

3.4.2. Alteritate și personalism trinitarian ………………………….. 109

3.4.3. Dragostea cruciformă……………………………………………….. 111

3.4.4. După chipul și asemănarea Sa…………………………………… 112

3.4.5. Maturizarea spirituală și rodirea virtuoasă ………………… 114

3.5.Concluzii…………………………………………………………………………. 115

Capitolul 4: Agentul uman în relație cu Dumnezeu.

Omul firesc psychikos / sarkikos și omul duhovnicesc pneumatikos…. 119

4.1. Perspective epistemologic-antropologice asupra

cunoașterii și experimentării lui Dumnezeu……………………………. 121

4.1.1. Simțurile spirituale – considerente generale………………. 122

4.1.2. Dinspre paralelism și coexistență .nspre

subordonare, suprimare și desființare………………………………….. 123

4.1.2.1. Juxtapunerea psiho-senzorialului cu

spiritualul ……………………………………………………………………. 123

4.1.2.2. Ambiguitatea simțurilor spirituale ……………………. 124

4.1.2.3. Transformarea progresivă a psiho-senzorialului

.n spiritual …………………………………………………………………… 126

4.1.2.4. Spiritualul subordonat psiho-senzorialului ………. 127

4.1.2.5. Integrarea holistică. Virtuțile, precondiția

cunoașterii …………………………………………………………………… 128

4.1.2.6. Originea eclesiastică a simțurilor spirituale………… 130

4.1.2.7. Compensare: prevalența factorilor

psiho-senzoriali emoționali…………………………………………… 131

4.1.2.8. Prevalența factorilor psiho-senzoriali cognitivi –

abilitățile psihologice atinse de harul divin ……………………. 132

4.1.3. Constructe substitutive ale simțurilor spirituale…………. 136

4.1.3.1. Rațiunea regenerată prin credință,

Cuv.nt și Duh ……………………………………………………………… 137

4.1.3.2. Simțul divinității………………………………………………. 138

4.1.3.3. Simțul inimii (intuiție intelectual-afectivă)………… 139

4.1.3.4. Intuiția pre-cognitivă de conștientizare a

divinității……………………………………………………………………… 140

4.1.3.5. Conștiența pre-conceptuală a prezenței

misterului ……………………………………………………………………. 141

4.1.3.6. Cunoașterea emoțional-experiențială ……………….. 142

4.1.3.7. Concluzii ………………………………………………………… 143

4.2. Homo psychikos, homo pneumatikos și homo sarkikos

.n perspectivă paulină…………………………………………………………….. 150

4.2.1. Natura antropologiei pauline…………………………………….. 150

4.2.2. Trei categorii de oameni? ………………………………………….. 151

4.2.2.1. Homo psychikos – .nțelepciunea naturală

și carnalitatea ………………………………………………………………. 151

4.2.2.1.1. Psyche ………………………………………………………… 151

4.2.2.1.2. Psychikos…………………………………………………….. 154

4.2.2.2. Homo pneumatikos – .nțelepciunea duhovnicească

și maturitatea morală……………………………………………………. 158

4.2.2.2.1. Pneuma ……………………………………………………… 158

4.2.2.2.2. Pneumatikos ………………………………………………. 161

4.2.2.3. Homo sarkikos – identitate neasumată……………….. 169

4.2.2.3.1. Sarx, sarkikos ……………………………………………… 169

4.2.2.3.2. .ncrederea .n sarx și .n faptele bune

ale sinelui………………………………………………………………….. 173

4.2.2.4. Homo pneumatikos vs.

homo sarkikos / psychikos……………………………………………….. 175

4.2.2.5. Omul inteligent spiritual –

homo psychikos sau homo moralis / civilis?……………………….. 179

4.3. Evlavia duhovnicească și viața virtuoasă creștină ………………. 181

4.3.1. Pilonii interpretativi ai lui eusebeia…………………………….. 181

4.3.1.1. Atitudinea corectă față de Dumnezeu ………………. 182

4.3.1.2. Atitudinea corectă față de semeni……………………… 185

4.3.1.3. Crezul corect……………………………………………………. 186

4.3.1.4. Eusebeia și viața publică –

Păstrarea ordinii sociale………………………………………………… 188

4.3.1.5. Eusebeia și virtutea …………………………………………… 190

4.3.2. Viața virtuoasă – Virtuți laice vs. virtuți creștine………… 192

4.3.2.1. Augustin: Virtutea adevărată –

iubirea de Dumnezeu …………………………………………………… 194

4.3.2.2. Luther: Originea virtuții creștine –

transformare radicală……………………………………………………. 196

4.3.2.3. Aquino: Scopul virtuții creștine –

viziunea beatifică a lui Dumnezeu ………………………………… 199

4.3.2.3.1. Virtutea dob.ndită …………………………………….. 200

4.3.2.3.2. Virtutea infuzată ………………………………………. 202

4.3.2.4. Pavel: Virtutea ca expresie a identității

pneumatice .n Hristos ………………………………………………….. 203

4.3.2.5. Concluzii…………………………………………………………. 207

Capitolul 5: Inteligența spirituală versus evlavia duhovnicească

creștină……………………………………………………………………………213

5.1. Concluzii finale ………………………………………………………………. 213

5.1.1. Analiza fenomenului spiritualității umaniste prin

prisma spiritualității creștine………………………………………………. 213

5.1.2. Analiza epistemologică a posibilității cunoașterii

transcendentului .n baza aparatului senzorial / psihic

neregenerat versus cunoașterea divinității .n baza simțurilor

spirituale, i.e., a aparatului senzorial / psihic regenerat…………. 218

5.1.3. Dezbaterea dinamicii dintre cele trei, respectiv patru

ipostaze posibile de ființare a persoanei / sinelui uman, i.e.,

existența duhovnicească pneumatikos, existența naturală /

sufletească psychikos și existența firească /carnală / păcătoasă sau

sarkikos, căreia i-a fost adăugată și existența morală a omului

civilizat, respectiv homo moralis / civilis ………………………………. 223

5.1.4. Urmărirea originii și dezvoltării conceptului eusebeia și

descrierea semnificației acestuia .n contextul biblic creștin…… 229

5.1.5. Analiza conceptului despre virtuți; proveniența acestuia și

clasificările .n virtuți laice și virtuți creștine ………………………… 232

5.1.6. Clarificarea protocolului de operare (sursă / cauză, scop,

rezultate / efecte, mod de operare / mijloace) al inteligenței

spirituale, .n contrast cu evlavia duhovnicească creștină ………. 235

Încheiere………………………………………………………………………….241

Ce a constatat?………………………………………………………………………. 242

Ce a reușit să facă?………………………………………………………………….. 243

Bibliografie ……………………………………………………………………..245